دومین ارتش بزرگ جهان پس از چین؛ روسیه سربازانش را به ۱.۵ میلیون نفر می‌رساند

بر اساس فرمانی که ولادیمیر پوتین صادر کرده است، تعداد کل نیروهای مسلح روسیه باید به ۲.۳۸ میلیون نفر افزایش یابد که ۱.۵ میلیون نفر سرباز فعال باشند

تصویر سربازی از ارتش روسیه‌‌ــ AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، دستور داد تعداد اعضای ارتش این کشور ۱۸۰ هزار نفر افزایش یابد و به رقم ۱.۵ میلیون سرباز فعال برسد؛ این اقدام ارتش روسیه را پس از چین، به دومین ارتش بزرگ جهان تبدیل می‌کند.

به گزارش رویترز، پوتین در فرمان جدیدی که روز دوشنبه صادر شد، دستور داد تعداد کل نیروهای مسلح این کشور به ۲.۳۸ میلیون نفر برسد که ۱.۵ میلیون نفر آن‌ها باید سرباز فعال باشند.

بر اساس داده‌های موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی (IISS) این میزان افزایش باعث می‌شود روسیه از نظر تعداد سربازان فعال و آماده‌رزم از ایالات متحده و هند پیشی بگیرد و در فهرست بزرگ‌ترین ارتش‌های جهان، جایگاه دوم را از آن خود کند. چین کمی بیش از دو میلیون نیروی نظامی فعال دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سومین بار است که پوتین‌ــ از زمان اعزام ارتش روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲‌ــ تعداد نیروهای ارتش این کشور را افزایش می‌دهد.

چنین اقدامی در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای روسی در شرق اوکراین در بخش‌هایی از خط مقدم گسترده هزار کیلومتری پیشروی و تلاش می‌کنند نیروهای اوکراینی را از منطقه کورسک روسیه بیرون برانند.

اگرچه روسیه بیش از سه برابر اوکراین جمعیت دارد و توانسته است از طریق انعقاد قراردادهای پرسود، داوطلبان زیادی برای پیوستن به ارتش و جنگ در اوکراین جذب کند، مانند اوکراین خسارات سنگینی در میدان نبرد متحمل شده است و هیچ نشانه‌ای نیز از پایان جنگ دیده نمی‌شود.

روسیه و اوکراین هر دو تعداد دقیق تلفاتشان را جزو اسرار نظامی می‌دانند، به همین دلیل دقیقا مشخص نیست که در این جنگ دو ساله هرکدام چقدر تلفات داشته‌اند.

آندری کارتاپولوف، رئیس کمیته دفاعی مجلس سفلای روسیه، درباره افزایش تعداد نیروهای فعال نظامی این کشور گفت: «این اقدام بخشی از طرح بازنگری نیروهای مسلح و افزایش تدریجی آن‌ها برای هماهنگ شدن با وضعیت بین‌المللی کنونی است.»

کارتاپولوف افزود: «ما اکنون برای تضمین امنیت در شمال غرب روسیه به تشکیل ساختارها و واحدهای نظامی جدید نیاز داریم، زیرا فنلاند که با آن هم‌مرزیم، به بلوک ناتو پیوسته است. برای مقابله با تهدیدهای پیش‌ رو، باید تعداد نیروها را افزایش دهیم.»

پوتین از سال ۲۰۲۲ تا قبل از فرمان اخیر، دو بار دستور رسمی برای افزایش تعداد نیروهای رزمی روسیه صادر کرده بود؛ در پی دستور اول او، ۱۳۷ هزار و بعد از دستور دوم، ۱۷۰ هزار نفر به ارتش روسیه پیوستند.

روسیه در سپتامبر و اکتبر ۲۰۲۲ بیش از ۳۰۰ هزار سرباز را برای حضور در جنگ بسیج کرد؛ اقدامی که ده‌ها هزار مرد در سن سربازی را وادار به فرار از روسیه کرد.

کرملین اعلام کرده که در حال حاضر هیچ بسیج جدیدی برنامه‌ریزی نشده است و تنها به داوطلبانی که برای جنگ در اوکراین ثبت‌نام می‌کنند، اکتفا می‌شود.

اقدام جدید مسکو این پرسش را ایجاد کرده که آیا روسیه آماده است هزینه افزایش سربازان فعال را بپردازد و آیا بودجه دفاعی این کشور برای تامین تدارکات این میزان نیرو کافی است؟

برخی هم معتقدند که این دستور پوتین جنبه عملی ندارد و احتمالا نمایشی برای ایجاد رعب و وحشت است.

پیش از این، گزارش‌هایی منتشر شده بود که روسیه کارگران مهاجر و دانشجویان آفریقایی را مجبور می‌کند به تلاش‌های جنگی علیه اوکراین بپیوندند. بر اساس آن گزارش‌ها، مقام‌های روسیه کارگران مهاجر را تهدید کرده‌اند که در صورت نپیوستن به نیروهای مسلح روسیه، روادید آن‌ها را تمدید نخواهند کرد.

یک مقام‌ اروپایی در این زمینه گفته بود که برخی کارگران آفریقایی‌تبار تهدید شده‌اند اگر با شرکت در جنگ علیه اوکراین موافقت نکنند، اخراج خواهند شد. برخی از این کارگران به رشوه دادن به مقام‌های روسی متوسل شده‌اند تا از درگیری دور بمانند.

بیشتر از جهان